Kvalitet

KviK (Kvalitet i Kiropraktorpraksis) er kiropraktorernes kvalitetsenhed, hvis primære formål er at understøtte kiropraktorernes arbejde med at styrke og udvikle kvaliteten i kiropraktorpraksis.

Sentinel

Sentinel

Diagnosekodning

Diagnosekodning

Patientoplevet kvalitet

Patientoplevet kvalitet

KviK (Kvalitet i Kiropraktorpraksis)

Fokusområderne for kvalitetsarbejdet besluttes i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. Det aktuelle arbejde er vedtaget i forbindelse med OK21.

KviKs arbejde prioriteres af en styregruppe, der består af repræsentanter udpeget af DKF og Regionernes Lønnings- og Takstnævn. 

Journalføring

Kiropraktorer skal som autorisert sundhedsperson føre patientjournal på alle patienter og konsultationer. Journalføring er et vigtigt arbejdsredskab i den kliniske hverdag og er en vigtig del i den patientcentreret kommunikation på tværs. Derudover bidrager patientjournalen til at skabe overblik og kontinuitet i patientens behandlingsforløb.
Nendenfor finder du KviK's vejledning i journalføring og yderligere materiale om journalføring.

Vejledning i journalføring

Find yderligere materiale hos Styrelsen for Patientsikkerhed

Styrelsen for Patientklagers Praksissammenfatning om journalføring

Utilsigtede hændelser (UTH)

Som autoriserede sundhedspersoner er kiropraktorer lovmæssigt forpligtede til at rapportere utilsigtede hændelser. Formålet med at rapportere utilsigtede hændelser er at forbedre patientsikkerheden og lære af de fejl, der sker. Hensigten er at undgå lignende situationer i fremtiden til gavn for den næste patienter.

Utilsigtede hændelser rapporteres til Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD).

Regionernes pjece om patientsikkerhed og utilsigtede hændelser i kiropraktorpraksis

Find yderligere materiale hos Styrelsen for Patientsikkerhed

Har du spørgsmål til kvalitetsarbejdet?

Kontakt KviK på kvik@kiroviden.sdu.dk