Som kiropraktor skal du sende relevante epikriser og korrespondancer fordi det understøtter det tværfaglige samarbejde og er til gavn for patienten og det sammenhængen patientforløb. Samtidig viser data, at hvis du i gennemsnit sender 1 epikrise om dagen, så sender du alle relevante epikriser.
Kiropraktor Jeanette Brogaard har tidligere udtalt sig til Kiropraktoren, at det ikke tager særligt lang tid at skrive en epikrise, men at det til gengæld er et vigtigt redskab til kommunikation og tværfagligt samarbejde.
I Kiropraktoren udtaler Jeanette: ”Det tager 3 minutter, så det er jo ikke fordi det er noget som tager lang tid”. Men de 3 minutter er til gengæld rigtig godt givet ud. Epikriser og korrespondancer fra kiropraktoren til patientens egen lægen viser, at kiropraktorerne er professionelle, med patienten i centrum og selvfølgelig kommunikerer relevant information på tværs i sundhedsvæsnet.
Hvad er en epikrise?
Epikrisen er et værktøj til at sikre, at relevant information om patient og behandling bliver overleveret korrekt og sikkert ifm. afslutning af et behandlingsforløb. I en kiropraktorepikrise informerer kiropraktoren patientens egen læge om den udførte behandling samt eventuel anbefaling om yderligere tiltag via egen læge og anden relevant information.
Hvad er en korrespondancemeddelelse?
En korrespondancemeddelelse er en patientsikker beskedform, som bruges til generel kommunikation i sundhedsvæsnet. En korrespondancemeddelelse kan f.eks. bruges til at orientere patientens egen læge om status i et længerevarende behandlingsforløb eller hvis man ønsker at drøfte et forhold vedr. patienten. Ligeledes er det en korrespondancemeddelelse, som skal anvendes ifm. opstart af pakkeforløb i kiropraktorpraksis.
Har du behov for yderligere hjælp?
KviK’s epikriseskabeloner, vejledning i epikriser og korrespondancer samt miniguides kan findes her.