Tryghedsskabende kommunikation kan være gavnlig

Ved brug at data fra ChiCo-kohorten har Gitte Simonsen, Alice Kongsted og Tue Secher Jensen undersøgt forbindelsen mellem kommunikation ved behandling for rygsmerter hos en kiropraktor og udfaldet af behandlingen.

Studiet undersøgte fire aspekter af behandlerens kommunikation under konsultationen: Klinikerens forklaring om tilstanden; opbyggede klinikeren en relation til patienten ved at vise empati og interesse for patienten; en generel beroligelse, hvor klinikeren forsikrede om, at der ikke var grund til bekymring; en afdækning af problemet, hvor klinikeren lytter og opsummerer patientens rygsmerter. De fire aspekter af behandlerens kommunikation blev vurderet af patienterne efter en konsultation.

Studiet afslørede, at patienter, der opfattede kommunikationen som tryghedsskabende, var mere tilbøjelige til at få det bedre. Studiet inkluderede data fra 2056 patienter fra danske kiropraktorklinikker.

Læs mere om studiet i den videnskabelige artikel her:
https://bit.ly/3oJ3xUw

nikkb